چاپ «چشماندازهایی از تاریخ معاصر جهان» با «چرنوبیل» شروع شد
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۵۰۸۷
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «چرنوبیل» ویراسته دیوید اریک نلسون بهتازگی با ترجمه شهربانو صارمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب، اولینعنوان از مجموعه «چشماندازهایی از تاریخ معاصر جهان» است که بناست ترجمه عناوین آن، توسط اینناشر چاپ شود. نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات بهشت سبز (Greenhaven press) منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجموعهکتابهای «چشماندازهایی از تاریخ معاصر جهان» رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارائه تحلیل و از دیدگاههای مختلف بررسی میکنند. کتابهای اینمجموعه به گفته دستاندرکاران تولیدشان، به دانشآموزان، دانشجویان و علاقهمندان، گزیدهای از رویدادهای مهم تاریخ را ارائه میکنند که پیشتر منتشر شدهاند اما اینبار پوششی بینالمللی از آن به دست میدهند. اینکتاب برای طیف وسیعی از مخاطبان طراحی شدهاند؛ کسانی که میخواهند نهتنها درباره تاریخ بلکه درباره رویدادهای جاری، سیاست، حکومت، روابط بینالمللی و جامعهشناسی بیشتر بدانند.
اولینعنوان اینمجموعه درباره فاجعه نیروگاه هستهای چرنوبیل در مرز بلاروس و روسیه است که در سالهای پایانی حکومت اتحاد شوروی رخ داد و سقوط امپراطوری شوروی را سرعت بخشید. اینفاجعه بشری و زیستمحیطی روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ در ساعت ۱:۲۳ بامداد رخ داد. از یک میلیون نفری که در آن زمان به کار پاکسازی آلودگیهای چرنوبیل مشغول شدند، ۲۰ درصد جان باختند و ۸۰ درصد بقیه به مشکلات جسمیای دچار شدند که اغلب توضیحی برای آنها وجود ندارد. تا به حال درباره چرنوبیل، کتابها و فیلمهای مختلفی تولید شده که بین آنها میتوانیم از کتاب معروف «نیایشهای چرنوبیل» نوشته سوتلانا الکسیویچ نویسنده بلاروسی برنده جایزه نوبل یاد کنیم.
کتاب پیشرو، ۳ بخش اصلی دارد که هربخش، فصلها یا دیدگاههای مختلفی را در خود جا داده است. «زمینه تاریخی فاجعه چرنوبیل»، «مباحث پیرامونی فاجعه چرنوبیل» و «روایتهای شخصی» عناوین ۳ بخش اینکتاب هستند. دیدگاهها یا فصلهای اینکتاب به قلم خبرنگاران، پژوهشگران و تحلیلگران مختلف نوشته شده و توسط اریک نلسون تدوین و ویرایش شدهاند.
بخش اول کتاب، ۵ دیدگاه را با اینعناوین در خود جا داده است: «فاجعه چرنوبیل»، «توسعه صنعت هستهای شوروی»، «پنهانکاری شوروی در رویارویی با این فاجعه»، «افسانهسرایی شوروی درباره ایمنی» و «فاجعه اقتصادی». در بخش دوم کتاب هم، مخاطب با ۱۲ دیدگاه روبر میشود که به اینترتیباند:
«گزارشهای اولیه از موفقیتآمیز بودن عملکرد شوروی در حادثه چرنوبیل»، «گزارشهای به دور از واقعیت و برآوردهای اندک از تشعشع و پیامدهای منفی آن بر سلامت»، «تشعشع حاصل از فاجعه چرنوبیل به شدتی نبود که انتظار میرفت»، «بارش بیشتر تشعشعات ناشی از انفجار چرنوبیل در بلاروس»، «کدام کشور بیش از همه متحمل آثار حادثه چرنوبیل شد؟»، «مقامات روس و بلاروس به کماهمیت نشان دادن پیامدهای چرنوبیل ادامه میدهند»، «فاجعه چرنوبیل ضربهای سخت به اتحاد شوروی بود»، «کشاورزی در زمینهای آلوده بلاروس»، «کمکرسانی به کودکان صدمهدیده حادثه چرنوبیل در زادگاهشان»، «مقایسه دو حادثه چرنوبیل و تری مایل آیلند»، «فاجعه چرنوبیل نشاندهنده ماهیت ذاتا خطرناک انرژی هستهای است» و «گردشگری در چرنوبیل».
«روایت کارمند اتاق کنترل از حادثه و زندگی پس از آن»، «روایت یک مامور پاکسازی در چرنوبیل»، «روایت زنان و کودکان چرنوبیل»، «سرودههای آوارگان پریپیات»، «روایت فعال ایرلندی که به "کودکان بیسرپرست چرنوبیل" کمک میکند» و «روایت یک گردشگر از چرنوبیل» هم عناوین ۶ دیدگاهی هستند که در بخش سوم کتاب چاپ شدهاند.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
دولت [میخائیل] گورباچف حادثه را لاپوشانی کرد و با اینکار خشم مردم را برانگیخت که به فروپاشی اتحاد شوروی کمک کرد. در واقع سکوت اولیه باعث مرگ افرادی شد که اگر تمهیدات ایمنی در نظر گرفته میشد نمیمردند. در کیِف، که فقط ۸۰ کیلومتر با چرنوبیل فاصله داشت، شهروندان اونیفرمپوش _ بیشتر آنها بسیار جوان _ در رژهای بهمناسبت روز کارگر زیر بارش شدید بارانی مرگبار رژه میرفتند. اتفاقی که میتوانست نیفتد.
ده روز بعد از انفجار، دستگاههای کنترلکننده تشعشع در ایستگاه پوینترِیز، در ساحل کالیفرنیا، بارش را تشخیص دادند. خیلی زود جوجهآوری پرندگان ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد. (پژوهشگری که خبر آن را علنی کرد اخراج شد.)
قبل از ایناتفاقها، حامیان رآکتور میگفتند وقوع حوادثی مثل تری مایل آیلند [تی ام آی] و چرنوبیل «غیرممکن» هستند. اما...
تا به امروز کسی نمیداند میزان تشعشع حاصل از تری مایل آیلند چقدر بوده، کجاها رفته یا به چه کسانی صدمه زده است. اما ۲۴۰۰ تن از اهالی مرکز پنسیلوانیا که شکایت کرده بودند تقریبا سی سال از عمرشان را در راهروهای دادگاه تلف کردند. عبارت کوتاه «کسی در تری مایل آیلند نمرد» فکر باطل و بیپایهای است.
تا به امروز هیچکس نمیداند چهمقدار تشعشع از چرنوبیل ساطع شد، کجاها رفت و چه کسانی از آن آسیب دیدند. دکتر آلکسی یابلوکوف، مشاور پیشین محیط زیست در دوران بوریس یلتسین رئیسجمهور متوفی [روسیه] و رئیس مرکز سیاستگذاری زیستمحیطی روسیه، تعداد جانباختگان را در کل ۳۰۰۰۰۰ تن تخمین میزدند. مرگ نوزادان و میزان سرطانهای دوران کودکی در مناطقی که در جهت باد قرار داشتند هولناک بود. تصاویر بصری بیشمار کودکان و حیوانات متولدشده با ناهنجاریهای مادرزادی بر ترسناکترین فیلمهای تخیلی پیشی میگیرد.
اینکتاب با ۱۹۱ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.
کد خبر 5107443 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: انتشارات ققنوس چرنوبیل شوروی ترجمه قاسم سلیمانی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رادیو مقاومت نقد کتاب ترجمه رایزنی فرهنگی ادبیات جهان ویروس کرونا سازمان سمت تازه های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شورای نظارت بر اسباب بازی حادثه چرنوبیل فاجعه چرنوبیل شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبشهای سدههای دوم و سوم هجری بیشتر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
ماهرخ ابراهیمپور: نشست نقد و بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» اثر پاتریشیا کرون با ترجمه کاظم فیروزمند چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور علی بهرامیان، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. این کتاب سال ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شد که در زمان چاپ آن مولف فوت شده بود و سال ۱۴۰۳ که در نشر «نامک» به چاپ رسید، کاظم فیروزمند، مترجم آن در قید حیات نبود. در این نشست طبق اعلام قبلی قرار بود، روزبه زرینکوب، استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه تهران، حضور داشته باشد که نتوانست حضور پیدا کند.
پاتریشیا کرون در سال ۱۹۴۵ در دانمارک به دنیا آمد و در دوران نوجوانی به مطالعه و شناخت سرزمینهای دور علاقهمند شد. کرون پیش از ورود به دانشگاه به سه زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا کرد. رشتهی تاریخ خاورمیانه را برای تحصیل در دانشگاه برگزید، در سال ۱۹۷۴ مدرک دکترا گرفت، و پس از دریافت بورس تحقیقاتی، نخستین پژوهشهای خود دربارهی تاریخ خاورمیانه و اسلام را آغاز کرد. تاکنون نزدیک به ۱۰ عنوان کتاب از کرون منتشر شده است. کتاب «هاجرگرایی» که از دل تز دکترای وی بیرون آمده است سوءتفاهمبرانگیزترین کتاب او به شمار میآید. «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» از دیگر آثار این صاحبنظر فقید، در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. «خلیفه خدا»، «غلامان اسب سوار»، «تجارت مکی و ظهور اسلام»، «جوامع ماقبل صنعتی» و «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» نیز از دیگر کتابهای این ایرانشناس است. کرون همچنین ۷۰ مقاله شامل ۱۰ مقالهی در زمینه ایرانشناسی منتشر کرده است.
علی بهرامیان، پژوهشگر تاریخ و رئیس بخش اسناد مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی در بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» گفت: دورهای که پاتریشیا کرون به آن پرداخته، زمان انتقال حکومت از امویه به عباسی است که در آن ایرانیها نقش عمدهای داشتند. تحرکات ابتدا از کوفه آغاز شد و پس از آن با هوشمندی خاصی به خراسان (شرق ایران) انتقال پیدا کرد و به جایی رسید که در سال ۱۳۲ هجری سپاهی که ابومسلم خراسانی به سمت کوفه فرستاد، توانست این شهر را فتح و خلاقت اموی را ساقط کند.
او افزود: در این دوره اتفاقی که رخ داد و کم و بیش تا دروهی بعد از مامون هم ادامه پیدا کرد؛ شکلگیری سلسله جنبشها و قیامهایی بهویژه در شرق ایران بود. ابتدا قیام بهآفرید زرتشتی بود. او در دین زرتشتی اصلاحاتی را انجام داد. طبق روایتها موبدان زرتشتی نزد ابومسلم رفتند و گفتند این فرد دین ما و شما را فاسد کرده است و ابومسلم هم لشکری فرستاد و او را در نزدیکی به گمانم تربتجام سرکوب کرد. بعدی قیام ابنمقنع و استادسیس است و یوسف البرم و در نهایت بابک که نزدیک به بیست سال در آذربایجان مقاومت کرد اما در انتها از سوی عباسیان شکست خورد و عاقبت افشین توانست بابک را دستگیر و قلعهی او را تسخیر کند.
این محقق تاریخ اسلام عنوان کرد: لذا این دوره در تاریخ اسلام دورهی بهخصوصی است و افرادی هم که در آن ایفای نقش کردهاند، ویژهاند. این موضوع بارها از سوی مورخان و پژوهشگران به صورت اجمالی و تفضیلی تحقیق و بررسی شده است از جمله غلامحسین صدیقی در کتاب «جنبشهای دینی ایرانی: در قرنهای دوم و سوم هجری»، عبدالحسین زرینکوب در «دو قرن سکوت» و «ایران بعد از اسلام» و خود پاتریشیا کرون در مقالهی «ابنمقنع و سپیدجامگان» - که به صورت انفرادی به یکی از این جنبشها پرداخت و در ایران محقق محترم مسعود جعفری جزی آن را به صورت یک کتاب در انتشارات ماهی به چاپ رساند.
علی بهرامیان چرا با طرح این پرسش که «چرا این جنبشهای سیاسی مهم است؟» ادامه داد: پژوهشگران خارجی و ایرانی بارها به این پرداختهاند که چه موضوعی به لحاظ سیاسی باعث میشد این اشخاص دست به قیام بزنند و کسانی را دور خودشان گرد بیاورند و فعالیتهایی هم داشته باشند و پس از آن سلسله عقایدی که به آنها نسبت داده میشود به چه ترتیب است؟ به لحاظ صحت و سقم در چه وضعیتی است؟ همهی آنچه به آنها نسبت داده شده از اباحهگری (اشتراک در اموال و زنان و...)، ادعای نبوت و حلول همه در هالهای از ابهام قرار دارد و اغلب مورخان به صورت کلی به آنها مینگریستند و این موضوع بررسی نشده که آیا این عقاید در ایران سابقه داشته و میتوان برای آنها نمونههایی پیدا کرد؟ به لحاظ سیاسی چه انگیزه و رویکردی داشتند؟ آیا میخواستند خلیفه را ساقط کنند یا مانند بابک و مازیار آنطور که ادعا شده ایران را به دوره ساسانی برگردانند؟
او ادامه داد: در واقع در پی یافتن پاسخ پرسشهای بالا مورخان ایرانی به کلیگویی بسنده کرده و مدعیاند آنچه به این قیامها نسبت داده میشود، تهمت است؛ اما کسی توضیح نمیدهد چرا چنین تهمتهایی به این نوع جنبشها وارد شده است؟! لازم بود یک محقق این موضوع را بشکافد و از منظر انواع و اقسام منابع تحلیل کند. پاتریشیا کرون، مولف ««پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» فارغ از اینکه با دیدگاههایش در این کتاب موافق باشیم یا نه، تقریبا چنین رویکردی را اتخاذ کرده و در چهار فصل به بررسی موضوع از منظر منابع گوناگون پرداخته و کار دشواری را پیش برده است...
مدیر بخش اسناد مرکز اسناد دایرهالمعارف بزرگ در پایان اظهار داشت: دربارهی جنبشهای ایرانی قرن دوم و سوم رازهای زیادی وجود دارد که به احتمال زیاد ریشه در ایران عهد ساسانی دارد. به عبارتی در آن جامعهی پرجنبوجوش دورهی خسروپرویز بعد از اتمام جنگهای سیساله، بحرانهای اقتصادی و آمدن اعراب (به نظر) سرپوشی روی آنها گذاشته شده که یکدفعه در عهد عباسی مانند زنجیری پاره شد. تقابل در این جنبشها، بیشتر از اینکه جنبهی ایرانی – عربی داشته باشد، جنبهی ایرانی – ایرانی دارد. این نکتهی بسیار مهمی است؛ چون طبقهای از باقیماندهی دیوانسالاران و موبدان ساسانی بیشترین مشکل را با این جنبشها داشتند. این مسائلی که ذکر شد بررسی جنبشها از لحاظ سیاسی است، اما از لحاظ التقاطی، پاتریشیا کرون در فصل دوم و سوم کتاب به بررسی آن اهتمام ورزیده است.
۲۵۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902325